-
riikkasaarinen aloitti aiheen FY9: Luku 40 – Ryhmätyö alueella Yläkoulun fysiikka (FY9) 9 vuotta, 3 kuukautta sitten
Tehkää ryhmätyö aiheesta:
1. Öljyvarojen riittävyys
Miltä öljyvarojen riittävyys näyttää tällä hetkellä? Mitkä ongelmat rajoittavat öljyvarojen pumppaamista?tai
2. Vesivoiman lisääminen
Onko Suomessa mahdollista lisätä vesivoimaa nykyisestään? Mitä ongelmia vesivoiman lisärakentamiseen liittyy? -
riikkasaarinen aloitti aiheen FY9: Luku 40 – Ryhmätyö alueella Yläkoulun fysiikka (FY9) 9 vuotta, 3 kuukautta sitten
Tehkää ryhmätyö jommasta kummasta aiheesta:
1. Öljyvarojen riittävyys
Miltä öljyvarojen riittävyys näyttää tällä hetkellä? Mitkä ongelmat rajoittavat öljyvarojen pumppaamista?2. Vesivoiman lisääminen
Onko Suomessa mahdollista lisätä vesivoimaa nykyisestään? Mitä ongelmia vesivoiman lisärakentamiseen liittyy? -
riikkasaarinen aloitti aiheen FY9: Luku 40 – Keskustelu alueella Yläkoulun fysiikka (FY9) 9 vuotta, 3 kuukautta sitten
Keskustelkaa seuraavista asioista:
1) Millä valinnoilla voit pienentää sähköenergian kulutusta päivittäisessä elämässä?
2) Tulevat sukupolvet, eli te jouduttu ratkaisemaan energiaan liittyviä ongelmia. Mitä ideoita keksit kulutuksen vähentämiseen tai energian tuottamiseen?
-
riikkasaarinen aloitti aiheen FY9: Luu 40 – Keskustelu alueella Yläkoulun fysiikka (FY9) 9 vuotta, 3 kuukautta sitten
Keskustelkaa seuraavista asioista:
1) Millä valinnoilla voit pienentää sähköenergian kulutusta päivittäisessä elämässä?
2) Tulevat sukupolvet, eli te jouduttu ratkaisemaan energiaan liittyviä ongelmia. Mitä ideoita keksit kulutuksen vähentämiseen tai energian tuottamiseen?
-
riikkasaarinen aloitti aiheen FY9: Luku 39 – Sähkönsiirron ongelmat alueella Yläkoulun fysiikka (FY9) 9 vuotta, 3 kuukautta sitten
Mitä ongelmia on sähkönsiirrossa eri vuodenaikoina? Mitä ongelmien ratkaisemiseksi pitäisi tehdä?
-
riikkasaarinen aloitti aiheen FY9: Luku 38 – Energialähteet alueella Yläkoulun fysiikka (FY9) 9 vuotta, 3 kuukautta sitten
Laatikaa ryhmätyö esimerkiksi diaesityksen muodossa, jossa esittelette yhden energianlähteen mahdollisimman kattavasti. Käytä internettiä tiedonhakuun. Jakakaa aiheet opettajan johdolla.
-
riikkasaarinen aloitti aiheen FY9: Luku 38 – Energiantuotannon ympäristöhaitat alueella Yläkoulun fysiikka (FY9) 9 vuotta, 3 kuukautta sitten
Mitä muita ympäristöhaittoja sähköenergian tuotannosta aiheutuu päästöjen lisäksi? Pohdi asiaa eri energialähteiden tapauksissa.
-
riikkasaarinen aloitti aiheen FY9: Luku 37 – Ryhmätyö alueella Yläkoulun fysiikka (FY9) 9 vuotta, 3 kuukautta sitten
Valitkaa seuraavista aiheista:
1) Jonkin sähkölaitteen kehitys. Milloin laite on keksitty? Miten sitä on kehitetty?
2) Paikkakuntanne puhelinverkko. Selvittäkää, millainen paikkakunnallanne on kännykän kuuluvuus. Selvittäkää tukiasemien lukumäärää ja paikkoja maastossa.
Käytä esimerkiksi internettiä apunasi.
-
riikkasaarinen aloitti aiheen FY9: Luku 36 – Kondensaattori alueella Yläkoulun fysiikka (FY9) 9 vuotta, 3 kuukautta sitten
Selvitä, millainen komponentti kondensaattori on ja mihin sitä hyödynnetään.
-
riikkasaarinen aloitti aiheen FY9: Luku 35 – alumiinirengas alueella Yläkoulun fysiikka (FY9) 9 vuotta, 3 kuukautta sitten
Tutki seuraavaa videota.
http://www.youtube.com/embed/rNT4J4Mmw1I?rel=0
Miksi alumiinirengas hyppää?
-
riikkasaarinen aloitti aiheen FY9: Luku 35 – alumiinirengas alueella Yläkoulun fysiikka (FY9) 9 vuotta, 3 kuukautta sitten
Tutki seuraavaa videota.
<iframe width=”560″ height=”315″ src=”//www.youtube.com/embed/rNT4J4Mmw1I?rel=0″ frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>
Miksi alumiinirengas hyppää?
-
riikkasaarinen aloitti aiheen FY9: Luku 35 – alumiinirengas alueella Yläkoulun fysiikka (FY9) 9 vuotta, 3 kuukautta sitten
Tutki seuraavaa videota.
<iframe width=”560″ height=”315″ src=”//www.youtube.com/embed/rNT4J4Mmw1I?rel=0″ frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>
Miksi alumiinirengas hyppää?
-
riikkasaarinen aloitti aiheen FY9: Luku 34 – Releet ja revontulet alueella Yläkoulun fysiikka (FY9) 9 vuotta, 3 kuukautta sitten
Tehkää ryhmätyö toisesta seuraavista aiheista.
1) Tutkikaa erilaisten releiden käyttömahdollisuuksia.
2) Miten revontulet syntyvät? Miksi revontulet ovat erittäin voimakkaat Lapissa?
-
riikkasaarinen aloitti aiheen FY9: Luku 34 – Releet ja revontulet alueella Yläkoulun fysiikka (FY9) 9 vuotta, 3 kuukautta sitten
Tehkää ryhmätyö jommasta kummasta aiheesta.
1) Tutkikaa erilaisten releiden käyttömahdollisuuksia.
2) Miten revontulet syntyvät? Miksi revontulet ovat erittäin voimakkaat Lapissa?
-
riikkasaarinen aloitti aiheen FY9: Luku 33 – Magneetti alueella Yläkoulun fysiikka (FY9) 9 vuotta, 3 kuukautta sitten
Keskustelkaa seuraavista aiheista. Käyttäkää tarvittaessa apuna internettiä.
1) Mistä magneetti-nimitys on saanut alkunsa?
2) Mitä metalleja voit löytää magneetin avulla? -
riikkasaarinen aloitti aiheen FY9: Luku 32 – Sähkölasku alueella Yläkoulun fysiikka (FY9) 9 vuotta, 3 kuukautta sitten
Mieti kotona käyttämiäsi sähkölaitteita. Selvitä internetin avulla, mitkä laitteet muodostavat suurimman osan sähkölaskusta.
-
riikkasaarinen aloitti aiheen FY9: Luku 32 – Termostaatti alueella Yläkoulun fysiikka (FY9) 9 vuotta, 3 kuukautta sitten
Selvitä internetistä, mitä tarkoitetaan termostaatilla.
Millaisissa laitteissa on termostaatti?
Mitä termostaatti tekee?
Voitko laskea termostaatilla varustetun laitteen kuluttaman sähköenergian kertomalla käyttöajan laitteen teholla? -
riikkasaarinen aloitti aiheen FY9: Luku 31 – Ukkoselta suojautuminen alueella Yläkoulun fysiikka (FY9) 9 vuotta, 3 kuukautta sitten
Keskustelkaa, miten ihminen voi suojautua ukkoselta ja miten rakennuksia suojataan. Voit tarvittaessa käyttää apunasi internettiä.
-
riikkasaarinen aloitti aiheen FY9: Luku 31 – Ukkoselta suojautuminen alueella Yläkoulun fysiikka (FY9) 9 vuotta, 3 kuukautta sitten
Etsi internetiä apunasi käyttäen, miten ukkoselta voi suojautua ihminen ja miten rakennuksia suojataan.
-
riikkasaarinen aloitti aiheen FY9: Luku 31 – Faradayn häkki alueella Yläkoulun fysiikka (FY9) 9 vuotta, 3 kuukautta sitten
Etsi internetiä apunasi käyttäen, mikä Faradayn häkki on ja miten se liittyy sähköoppiin.
- Lataa lisää